Leveransinformation

Leveransinformation

Efter det att beställning är gjord skickas inom två (2) helgfria vardagar ett leveransbesked som anger när varorna beräknas att skickas från lagret. Det leveransbesked som då ges är ett preliminärt avsändningsdatum. Om Du som kund angett mobiltelefonnummer kommer du att bli aviserad via SMS av transportföretaget innan leverans till dig sker och du får då närmare information om leveransdag och tid.

Leveranser till privatpersoner sker till så kallade utlämningsställen om inte annat separat har avtalats. Leveranser till företag och organisationer sker till angiven leveransadress. 

Vid mottagande av varorna ska de inspekteras noggrant innan leveransen kvitteras. Om det finns synliga skador på emballage eller på varan skall detta noteras på fraktsedeln innan du kvitterar den. Fraktbolaget ställer ej av gods utan kvittens av kund eller för kundens räkning ansvarig mottagare. Detta innebär att du ansvarar för att det finns någon som kan ta emot och kvittera godset när leveransen utförs.

Kostnaden för frakt eller hemleverans finns specificerad på din orderbekräftelse. Vissa undantag där fraktkostnaden avtalas i efterhand finns, som till exempel leverans till öar, leverans av fraktkänsliga produkter eller andra liknande försvårande leveransscenarion.


Leverans till öar

Vid leverans till öar som saknar broförbindelse avtalas leverans särskilt för pris, leveranstid och leveranssätt. Vid önskemål om leverans till skärgårdsö levererar vi enligt den kostnad som finns på orderbekräftelsen till en fast adress på fastlandet. Kund får där se till att leveransen blir mottagen och sedan själv ombesörja vidare transport till ö. Var god och uppge om ni önskar direktleverans till ö redan vid er beställning då vissa varor behöver emballeras på ett visst sätt.

Till Gotland sker ordinarie biltransport enligt de fraktvillkor som gäller för produkten.


Fraktkänsliga produkter

Vissa produkter kräver hjälp av till exempel hjullastare vid avlastning. Exempel på sådana varor är marksten och skivmaterial. Next Green AB - laddshoppen.se förbehåller sig rätten att vid dessa tillfällen debitera kunden extra kostnader som uppkommer vid avlastning och detta faktureras i efterhand. Det är viktigt att du som kund planerar mottagandet av varorna i förväg. Vid frågor gällande fraktkostnad var vänlig kontakta vår kundservice på 0250-50 39 90 eller via info@nextgreen.se.


Ändring av leveransadress

När varan har lämnat lagret går det inte att ändra leveransadressen. Därför är det extra viktigt att innan order genomförs och godkänns, se till att leveransadressen är helt korrekt.


Våra leveranssätt

Leverans till utlämningsställe

Produkter beställda av privatpersoner levereras som standard till ett utlämningsställe i närheten av din utvalda leveransadress. Leveransen sker till något av DHL, Posten eller Schenkers utlämningsställen. Du får ett SMS eller en brevavisering när varan är framme och går att hämta ut hos ombudet. Du kan sedan hämta ut din vara när det passar dig. Dock måste varan hämtas inom normalt 14 dagar, mer information får du i och med leveransen till utlämningsstället. Varan kan endast hämtas ut av personen som står som leveransmottagare. Det är legitimationskontroll vid uthämtning av varan. 


Leverans till företags/organisations leveransadress

Produkter beställda av företag eller organisationer levereras till angiven leveransadress. Leveransen sker med någon av de nationella speditörerna som kan variera från beställning till beställning. Du får ett SMS eller en e-postavisering när varan beräknas vara framme.

Laddshoppen.se friskriver sig från alla krav gällande ersättning till kunden i relation av leveransförseningar.


Utanför Sverige

Laddshoppen.se levererar och administrerar för närvarande enbart order inom Sverige.  


Leveransförseningar

Vid leveransförseningar informeras du om möjligt alltid om dessa. Orsaker till leveransförseningar är till exempel när en leverantör inte kan fullfölja sitt åtagande till laddshoppen.se. Skulle en leveransförsening mot förmodan uppstå har kunden rätt att utan kostnad häva köpet. OBS! Detta gäller ej produkter som ej är lagerförda och som produceras efter kundens beställning. Då måste förseningen vara av betydande art.

Next Green AB - laddshoppen.se kompenserar ej för aviserade leveransförseningar. Boka inte elinstallatör eller annan hantverkare innan ni mottagit och kontrollerat varan.


Transportrisk

Alla skador som kan uppstå under transporten hem till dig står Next Green AB - laddshoppen.se för. Om du vid mottagandet mot förmodan upptäcker att försändelsen är transportskadad, antingen på produkten eller på emballaget, ber vi dig att genast på plats anmäla detta till fraktbolaget genom att notera skadan på fraktsedeln innan leveransen kvitteras.

Anmäl därefter skadan direkt till vår kundservice så att vi på bästa sätt kan hjälpa dig med reklamationen. Detsamma gäller för eventuella dolda skador som upptäckts på försändelsen. Skadan ska anmälas till oss inom sju (7) arbetsdagar från mottagandet av leveransen. Det är därför viktigt att du emballerar av och inspekterar dina produkter noggrant direkt efter att leveransen har utförts.

Om skada har uppstått så får du inte använda produkten utan du ska omgående kontakta vår kundservice på 0250-50 39 90 eller via info@nextgreen.se. Det är också viktigt att du sparar emballaget så att skadan skall kunna besiktigas vid handläggning av skadeärendet. Beroende på skadans omfattning byts produkten ut eller skickas en reparatör hem till dig för att åtgärda felet.

För företag gäller leveransvillkor DDU 022 "Fritt olossat angiven leveransadress".


Delad order

Vid större beställningar kan det förekomma att ordern delas upp i flera leveranser. Detta sker speciellt då ordern innehåller varor från flera tillverkare. Vid frågor om delad leverans var vänlig och kontakta vår kundservice på 0250-50 39 90 eller via info@nextgreen.se.


Ej mottagen order

Om du ej är anträffbar vid avlastning av din beställning debiteras du för de kostnader som uppstår. Detta gäller även paket som levereras till utlämningsställe och som ej har lösts ut. Du debiteras returkostnad för respektive produktgrupp för outlöst paket som gått i retur.


Leveranstid

Ett leveransbesked skickas till er e-postadress inom två (2) arbetsdagar från det att ni har lagt er beställning. På leveransbeskedet anger vi när varorna beräknas att levereras från vårt lager eller från vår leverantör. Om ni mot förmodan ej har mottagit ett leveransbesked inom denna tid ber vi er att kontakta vår kundservice på 0250-50 39 90 eller via info@nextgreen.se.

Leveranstiden kan variera beroende val av vara. De produkter som ej är lagerförda måste beställas från fabrik eller leverantör och dessa produkter har oftast en längre leveranstid som i vissa fall ligger på cirka tre till fyra veckor. I de fall leveranstiden som anges på ditt leveransbesked inte motsvarar dina förväntningar har du givetvis rätt att ändra, alternativt annullera din beställning. Kontakta vår kundservice senast två (2) dagar efter du lagt din beställning om du önskar ändra din order. OBS! En icke lagerförd vara som har börjat produceras enligt er beställning kan inte ändras och går därmed ej att annullera.